eSSPU logo

Запрошуємо до репозитарію відкритого доступу Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (eSSPUIR)!

eSSPUIR - Електронний інституційний репозитарій Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка

ISSN 2522-1531

eSSPUIR – електронний архів наукових та освітніх матеріалів СумДПУ імені А. С. Макаренка, що забезпечує накопичення, систематизацію, зберігання інтелектуальних продуктів наукового, освітнього та методичного призначення, створених університетськими спільнотами Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, та забезпечує довготривалий, постійний і надійний безкоштовний відкритий доступ до них засобами Інтернет-сервісів, поширення цих матеріалів у середовищі світового науково-освітнього товариства.

Кількість документів: 16513. Останнє оновлення: 19.09.2025.

Положення про eSSPUIR

Авторський договір приєднання

Інструкція реєстрації користувача eSSPUIR

Зразки бібліографічного оформлення видань

 

Нові надходження

Документ
Генезис національно-патріотичного виховання майбутніх офіцерів у військових ЗВО України: ключові етапи (кінець XX- початок XXІ ст.)
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Піддубний Роман; Piddubnyi Roman
З'ясовано особливості формування та розвитку системи національнопатріотичного виховання військовослужбовців ЗСУ та майбутніх офіцерів у військових ЗВО України. Розкрито удосконалення змісту національнопатріотичного виховання шляхом засвоєння нових національно-орієнтованих цінностей курсантами військових навчальних закладів. Схарактеризовано системність напрацювання нормативно-правової бази для розвитку національнопатріотичного напрямку системи виховання молоді. На основі проведеного аналізу опрацьованої джерельної бази запропоновано авторську періодизацію становлення та розвитку національно-патріотичного виховання майбутніх офіцерів військових 1991–2021 рр. Виокремлено етапи становлення та розвитку національнопатріотичного виховання майбутніх офіцерів. Визначено особливості становлення національно-патріотичного виховання на кожному етапі. Окреслено основні аспекти розвитку національно-патріотичного виховання.
Документ
Професійна адаптація молодих викладачів у вищій військовій освіті: виклики та напрями оптимізації
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Самокиш Іван Іванович; Samokysh Ivan Ivanovych; Августович Святослав; Avhustovych Sviatoslav
У статті здійснено розширений міждисциплінарний аналіз проблеми професійної адаптації молодих викладачів у системі вищої військової освіти України. Висвітлено глибинні труднощів, що виникають у процесі переходу офіцерів із бойових підрозділів до викладацької діяльності, з урахуванням змін сучасної військової стратегії та освітніх викликів. Детально розглянуто психологічні організаційні, педагогічні та соціальні аспекти цього процесу. Обґрунтовано актуальність застосування андрагогічного підходу, систем менторства й цифрових освітніх платформ для підтримки адаптації. Запропоновано цілісну модель професійного становлення, що інтегрує бойовий досвід у викладацьку практику. Окреслено перспективи емпіричної перевірки запропонованих рішень та створення адаптаційної інфраструктури в межах військових ВНЗ.
Документ
Методичні та дидактичні засади викладання релігії в сучасній освіті Європи: «Керівні принципи Толедо»
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Тарабан Юрій Валентинович; Taraban Yurii Valentynovych
Виявлення нових сенсів, нових концепцій, які стають предметом наукового дослідження та суспільного обговорення, спричинило формулювання системоутворюючих складових державної політики у сфері вивчення релігії. Наукові дискусії з приводу місця та ролі релігійної освіти, віри, морально-етичних проблематик для сучасної людини сформували потребу створення концептуальної бази та шляхів і методів практичної діяльності. Актуальні методичні та дидактичні основи релігійної освіти дозволяють розкрити сенс концептуальних підходів, сформульованих у «Керівних принципах Толедо». Стаття присвячена характеристиці методичних та дидактичних засад викладання релігії в сучасній освіті Європи у контексті «Керівних принципів Толедо» як базового документу, що регулює вивчення релігії та світогляду в закладах освіти країн Європейського Союзу. Практичне втілення викладання релігій та віри, світоглядних навчальних дисциплін створює умови для формулювання дидактичних підходів, стратегій професійної діяльності педагогів, спрямованих на формування світоглядних компетентностей учнів та одночасно збереження поваги та толерантності стосовно відмінних світоглядних позицій.
Документ
М. Ф. Сумцов – першопроходець викладання українською мовою в Харківському імператорському університеті
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Хіріна Ганна Олександрівна; Khirina Hanna Oleksandrivna; Калашник Марія Павлівна; Kalashnyk Mariia Pavlivna
У статті розглядається історія підготовки і перша спроба впровадження української мови в навчальний процес в Харківському Імператорському університеті, яку здійснив професор історико-філологічного факультету Харківського університету Микола Федорович Сумцов у 1907 р. Проаналізовано творчий доробок і ініціативну діяльність М. Ф. Сумцова, Д. І. Багалія, М. Г. Халанського, М. С. Грушевського, О. С. Грушевського на початку ХХ ст. в справу переводу університетської освіти на теренах сучасної України на українську мову. Досліджені і вперше введені у науковий обіг нові історичні джерела – публікації газети «Рада» за 1906-1908 рр. Вперше відтворена історія підготовки М. Ф. Сумцовим викладання українською мовою курсу української народної словесності і проведення перших двох лекцій, їх змісту і реакції аудиторії. Наведені приклади схвальних відгуків на цю визначну подію широких кіл української громадськості і різко негативну реакцію міністерства освіти. Визначено непересічне значення самої події переходу у викладанні в університеті на українську мову і величезний внесок М. Ф. Сумцова у цю справу, яка сприяла подальшому формуванню національної самосвідомості українського народу і не втратила свого значення до сьогодення.
Документ
Особливості унаочнення інформації для дітей дошкільного віку із порушенням мовленнєвого розвитку у процесі ознайомлення з природним довкіллям
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Мороз Людмила Василівна; Moroz Liudmyla Vasylivna
У статті розкрито ключові аспекти та значення усіх видів унаочнення при ознайомленні дошкільників із порушенням мовленнєвого розвитку з природним оточенням. Наголошується, що для таких дітей безпосередній, чуттєвий досвід через взаємодію з реальними об’єктами природи є фундаментом для формування адекватних уявлень та понять, компенсації мовленнєвих недоліків і стимулювання пізнавальної активності. У роботі обґрунтовується, що використання натуральної наочності є пріоритетним, оскільки забезпечує конкретність, мультисенсорне сприйняття та сприяє емоційному відгуку. Зауважується важливість предметної та графічної наочності як додаткових засобів, що допомагають систематизувати та закріпити отримані знання, розвивати зв’язне мовлення та розуміння зверненого мовлення. Автори розглядають специфічні підходи до організації дослідницької діяльності та спостережень у природі, адаптовані до потреб дітей з порушеннями мовлення. Зазначається, що комплексне та диференційоване застосування різних видів унаочнення забезпечує не лише засвоєння знань про природу, а й інтенсивний розвиток мовлення, мислення, пам’яті та емоційновольової сфери у дітей із порушенням мовленнєвого розвитку в дошкільному віці.